Het verschil tussen producten zit voor een deel in het ‘onzichtbare’. Zo ook bij metaalcoating. Een metaalcoating bestaat uit een binder die samen met het toegevoegde metaal de zichtbare kenmerken laat zien. Maar juist om langdurig te kunnen genieten van het eindresultaat zijn onderstaande ‘onzichtbare’ kenmerken van belang.
Een van de belangrijkste componenten, de binder, die zorgdraagt voor een perfecte homogene vloeibare massa zodat de uiteindelijke aangebrachte metalen laag aan kwaliteitskenmerken voldoen om goed langdurig goed te functioneren.
Belangrijke aandachtspunten zijn onder andere, krimp efficiëntie van het eindproduct. UV-bestendigheid, gelijkmatige verdeling van het metaal in de mix van belang voor een langdurige en goede hechting, de verwerkbaarheid en natuurlijk ook de brandwerendheid.
Ook de houdbaarheid van het basisproduct is van belang. Hoe lang kan bijvoorbeeld een geopend blik bewaard worden? Als deze periode te kort is dan kost dit op termijn geld en zorgt voor ergernis. Goed om hier van tevoren bij stil te staan.
Omdat de binder zo een belangrijk onderdeel is van het totaal, is de kennis daaromtrent ook heel relevant. Een eigen productontwikkeling en een eigen receptuur doorlopend gemonitord door een eigen R&D geeft zekerheid. Het blijven door ontwikkelen garandeert het blijvend aansluiten op de wensen van de zich steeds ontwikkelende markt.
En tot slot, hetgeen waar allemaal toch uiteindelijk om draait, het eindresultaat. Geeft het eindresultaat jou echt het ultieme echte metaalgevoel? Met meteen daarna de vraag, hoelang blijft het oppervlak zijn schoonheid behouden?
De kwaliteit van het product en een goede verwerking daarvan heeft direct invloed op het eindresultaat. Het is belangrijk dat de fabrikant beide onderdelen van het proces goed beheerst en controleert.
In test zie je dat VeroMetal® hoog scoort op gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid, brandwerendheid, hardheid en slijtvastheid. Deze testresultaten zijn een onafhankelijke en belangrijk graadmeter voor kwaliteit. De testresultaten zijn eenvoudig op te vragen.
Voor de beoordeling van de algehele kwaliteit van een product is echter een eenvoudige blik naar het verleden ook een goede graadmeter. Hoe lang bestaat een merk al en wordt het succesvol ingezet? Zijn gebruikers tevreden? Zijn er bekende projecten gerealiseerd met het product?